Good old memories! - Reisverslag uit Redlynch, Australië van Milanne Buiten - WaarBenJij.nu Good old memories! - Reisverslag uit Redlynch, Australië van Milanne Buiten - WaarBenJij.nu

Good old memories!

Door: Milanne

Blijf op de hoogte en volg Milanne

19 Oktober 2012 | Australië, Redlynch

Herinneringen kunnen bestaan uit gedachten, maar ook uit geuren of smaak. Vaak heb ik met bepaalde geuren meteen een associatie. Bij Silke thuis moest ik een houten tafel poetsen met een glans spray. Het rook precies zoals het soms ook bij mijn oma in huis rook. Zei had ook dikke houten tafels en gebruikte denk ik dezelfde spray. Mijn kokos shampoo doet me denken aan mijn oom en tantes badkamer, heerlijk. Als ik door een bos loop en de geur opsnuif schieten mijn gedachten meteen naar Appelscha. De Dwdd tune van uitzending gemist is lekker vertrouwd. En toen ik in Airlie beach 's morgens langs alle kroegen en clubs liep was er een zeer herkenbare geur van de feesttent 's morgensvroeg.
Maar toen ik samen met Silke Nyah naar haar eerste dansles bracht begon het toch echt te kriebelen. We konden naar hun les kijken en er werden filmpjes laten zien van optredens. Herinneringen aan de danslessen van Ankie Smit in de Schalle, later in Meppel. En natuurlijk de optredens in Ogterop. Waarom ben ik eigenlijk met dansen gestopt? Nyah kreeg als huiswerk mee omeen dansje te bedenken van 8 tellen. We zijn die avond dan ook meteen begonnen. Wat wel grappig was was dat ze mij al eerder een dansje had laten zien en ik tegen haar zei dat ze haar hoofd omhoog moest houden en moest lachen.. Je raad natuurlijk al wat het eerste was dat de danslerares tegen haar had gezegd :-D. Er is een herinnering, of eigenlijk een gevoel, dat ik hier langzaam aan het kwijtraken ben. Het zenuwachtige gevoel om op tijd te komen. Tot nu toe stond ik altijd minstens een kwartier voor de afgesproken tijd klaar om meestal opgepikt te worden. Er is echter nog nooit iemand op tijd gekomen. En meestal zijn ze dan niet 10 minuutjes te laat, maar minstens een half uur en twee uur is ook niet heel raar hier.

Verder was er nog de rugby wedstrijd zaterdagavond. Ik was samen met een Nederlander gaan eten en daarna de wedstrijd van de Aussies tegen de kiwi's gaan kijken (Australië- Nieuw Zeeland). We zaten tussen de Australische fans. We vergeleken de wedstrijd met Nederland-Duitsland voetbal. Aan de ene kant waren er veel overeenkomsten.
- Twee landen dicht bij elkaar die zo'n beetje elkaars aardsrivalen zijn, maar in het dagelijks leven spelen ze gewoon met elkaar in hetzelfde team.
- Spanning, en niet eens zozeer omdat ze willen winnen, maar omdat ze absoluut niet willen verliezen!
- Alles was te volgen op een groot scherm
- Er was 1 man die echt niets van de wedstrijd heeft gezien omdat hij voortdurend aan het praten was.

Desondanks de strijd waren er toch ook veel verschillen.
- Ik heb precies 1 rugby shirtje gezien, geen pruiken,toeters, mutsen, schmink, vlaggen, wuppies, geluksvogeltjes en liedjes.
- De Australiërs en de Nieuw Zeelanders kijken gewoon samen naar de wedstrijd.
- Er wordt geen bier gedronken maar rum-cola
- Er wordt niet op de scheids, spelers en coaches gezeurd, ze zijn veel minder kritisch.

Papa zei op skype dat hij wat Australische woorden wilde horen, nou hier komen ze:

- wc --> dunny
- Iedereen zegt hier altijd: Hey! how are you (going)?? Ook de caissière bij de winkel. En ze vragen het ook gerust 5 keer per dag. Vooral in het begin was dit best raar, maar nu doe ik ook gewoon leuk mee. Het slaat eigenlijk nergens op want iedereen zegt altijd:'Good! Thanks, how are you?
- Als je iets moet afrekenen eggen ze het bedrag en dan thank you in plaats van please. Dus: 4,95 dollars thank you. En dan geef je het geld en zeggen ze nog een keer thank you.
- Als jij thank you zegt is het antwoord 9 van de 10 keer: 'No worries!' Ik denk nog steeds elke keer: 'Ik heb helemaal geen worries, ik wil je gewoon bedanken.' Maar dat is te letterlijk opgevat, ze bedoelen gewoon graag gedaan.
- 'Cheers bro!' Volgens mij zeggen vooral jongens/mannen dit als 'Dankje man!' Of als ze iets goeds hebben gedaan.
- Mozzies --> muggen
- Aussies --> Australiërs
- Kiwi's --> New Zeelandrs
- A jug --> een grote kan met bier, of iets anders. Ik ben tegenwoordig niet meer alleen aan de goon maar ook aan de snakebite. Appel cider met zwarte bessensap (inclusief suiker) en bier.

Tot nu toe heb ik eigenlijk nog maar 3 echte Aussies ontmoet, dus wie weet komen er nog heel wat woorden bij!

Vannacht heb ik 12 uur in de bus gezeten en ik ben nu in Hervey bay. Zondag vertrek ik voor een 4 wheel drive tour naar Fraser Island voor 3 dagen!

Liefs

  • 19 Oktober 2012 - 19:01

    Lammita:

    Gelukkig heb je soms nog wat geuren en flash backs van thuis. Verder lijk je wel een Japanner, zo snel als jij reist. Geniet er van en neem vooral je nikon/canon mee :-)




  • 20 Oktober 2012 - 03:12

    Milanne Buiten:

    Er is hier aan de kust niet veel meer te doen dan in het park liggen, met soms een zwembad, en uitgaan. Dat heb ik als ik ergens twee dagen ben wel gezien :)

  • 20 Oktober 2012 - 03:12

    Milanne Buiten:

    Er is hier aan de kust niet veel meer te doen dan in het park liggen, met soms een zwembad, en uitgaan. Dat heb ik als ik ergens twee dagen ben wel gezien :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Redlynch

Milanne

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 502
Totaal aantal bezoekers 26297

Voorgaande reizen:

04 September 2012 - 30 November -0001

Backpacken door Australië en Nieuw Zeeland

Landen bezocht: