Yidaki meestervervalser - Reisverslag uit Imbil, Australië van Milanne Buiten - WaarBenJij.nu Yidaki meestervervalser - Reisverslag uit Imbil, Australië van Milanne Buiten - WaarBenJij.nu

Yidaki meestervervalser

Door: Milanne

Blijf op de hoogte en volg Milanne

06 November 2012 | Australië, Imbil

Yidaki is het officiele woord voor didgeridoo. Het zijn muziekinstrumenten van de aboriginals, de originele bewoners van Australie. Didgeridoos worden gemaakt van dode eucalyptus bomen die hol zijn gevreten door termieten. Dus als je toevallig een holle eucalyptus boom thuis hebt liggen dan maak ik er een didgeridoo voor je.

Telkens nadat ik een tour heb gedaan of ergens anders heen ga heb ik altijd een beetje een onrustig gevoel. Ik moet dan weer gaan bedenken wat ik wil gaan doen en waar ik heen wil. Zo ook de laatste dagen in Hervey bay. Na een aantal mails en smsjes naar Justin (een man die helpers zocht om didgeridoos en artwork te maken) en geen reactie had ik bedacht om na Airlie beach en Hervey bay naar Noosa te gaan en dan op zaterdag naar de markt in Eumundi waar hij zijn didgeridoos verkoopt. Bus en hostel waren geboekt en ik kon de rest van mijn laatste avond relaxed met de engelse meiden en andere mensen van de Fraser tour doorbrengen. (later op de avond zaten we op een gegeven moment met 7 Nederlanders! Eerste keer dat ik hier zoveel Nederlanders bij elkaar zie :-)). Maar tijdens het eten werd mijn rust verstoord doordat ik een telefoontje kreeg van Justin. Ik kon de volgende dag direct wel komen! Ik zou dan 1 halte eerder uit de bus stappen en hij zou me oppikken. Alles was cool en no worries. Plannen gewijzigd!!

Ik zat dus een week geleden bij Justin, een aparte man. Maar eerst even over zijn 'huis'. Je moet je een soort garage/kleine loods voorstellen, met een extra stukje waar aan 1 kant een scherm met douchegordijnen ervoor (omdat de schermen ramen waren waar je doorheen kon kijken). De wc deksel moet je na het gebruik van de wc dicht doen omdat er anders een kans bestaat dat er bij je volgende bezoek groene kikkers tegen je billen aan springen. De badkamer heeft ook voordelen doordat het voor een stuk aan de bovenkant direct in verbinding staat met de buitenlucht:
1) Het stinkt niet...
2) De spiegels beslaan niet :-)
Verder bestaat de 'shed' uit 1 ruimte met een keukentje, een tafel (waar we aan eten en schilderen), 2 banken met een tv (waar je alleen (gedownloade) films op kan kijken), zijn bed en een extra bed (met dolfijnen dekbed, net als vroeger!!!) en stapelbed voor de backpackers. Het uitzicht is wel heel mooi, we zitten ongeveer 50 meter van een klein meertje waar we op uit kijken.

Nu over Justin. Waar zal ik eens beginnen. Als ik Justin in 1 woord zou moeten beschrijven dan zou dat een geluid zijn: 'Prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr'. Toen ik aan het skypen was met papa en mama zei mama meteen: 'Daar hebben wij een woord voor: ADHD'. Waarop ik zei: ' Dat niet alleen.' Hij is aardig kookt eten voor me, maar ik kan geen gesprek met hem voeren. maak een voorstelling van een prototype kunstenaar en een grote kans dat hij op Justin lijkt. Hij leeft in een loods, heeft dreadlocks, draagt oude wijde shirts en broeken, hij rookt en drinkt erg veel en hij ligt in bed tot +- 15:00 uur (met rook en eet pauzes), terwijl hij wel gewoon om 23:00 naar bed gaat!? en hij heeft geen geld. Goede kandidaat om net als vele kunstenaars van vroeger pas rijk te worden na zijn dood. Netzoals de oude kunstenaars heeft Justin ook 'leerlingen' die werk voor hem schilderen. Mijn schilderij gaat hij voor ongeveer 100 dollar verkopen! Meestervervalser, al zeg ik het zelf. Is het eigenlijk valse kuns als de kunstenaar er zelf een handtekening onder zet en het zelf verkoopt?? Ook heb ik didgeridoos geschilderd die hij gaat verkopen en natuurlijk heb ik mijn eigen didgeridoo gemaakt. Voor de rest houd Justin van films kijken, wedden op paardenraces. De eerste avond vond hij dat ik echt 'The adventures of Tintin' (Kuifje) moest zien, een aantal dagen later hebben we de Nederlandse film Zwartboek gekeken die hij op zijn laptop had staan. Goed voor m'n engels :-P. Zondag avond had Justin veel gedronken en ratelde hij aan een stuk door alleen maar onzin. Gelukkig kwam er een vriend van Justin. Super aardige man die niet drinkt en rookt, met een huis, een vrouw en vier kinderen. Hij had zijn bongo's en zijn didgeridoo meegenomen. We hebben dus met z'n drieen gejamd :-). Darren zocht ook nog helpers en gaf mij zijn nummer voor het geval ik nog mensen wist. Ik zei dat ik wel wilde komen en ik ben afgelopen vrijdag naar zijn huis gegaan.

Als ik iets niet snapte op school vroeger dan vroeg ik aan papa of hij het kon uitleggen. Meestal kon hij dat en snapte ik het na 1 keer. Papa had dan de neiging om het nog een paar keer uit te gaan leggen terwijl ik al had gezegd dat ik het echt snapte (echte leraar :-)). Achteraf steld dat niets meer voor. Justin legd niet alleen alles 20x uit, hij verteld ook alles 20x. En ook op momenten waarop het over iets heel anders gaat. Zo verteld hij me elke dat zo'n 3x dat zijn didgeridoos overal in de wereld zijn. In Frankrijk, Duitsland, Engeland, Amerika enz. Dan denk ik: 'Ja duh! Er zijn alleen maar toeristen op die markt!' Verder heeft hij nog 2 irritante trekjes. Omdat hij een huidziekte heeft zit hij de hele dag over zijn hele lichaam te krabben. En als hij ademhaalt ademt hij in, houdt hij zijn adem in en zucht het dan uit. Gelukkig kan ik gewoon rustig blijven ademen. Hij zegt wel om de minuut relax en no worries, maar volgens mij is hij een en al stress.

Op zaterdag zijn we om 2:30 uur opgestaan om naar de Eumundi markets te gaan. Al die 'geinteresseerde' praatjes die er alleen maar voor bedoelt zijn dat ze je aardig vinden en je hun geld geven zijn niks voor mij. Ik schaam me soms zelfs een beetje voor Justin die al die mensen ophoudt die gewoon door willen lopen. Ondanks (of misschien juist door) mijn andere manier van verkopen heb ik al de spullen (op 1 boomerang na) verkocht die we die dag verkocht hebben. Hij is geen handelaar/econoom op ook maar iets in die trant. Hij denkt nog steeds dat het beter is om 1 schilderij voor 100 dollar te verkopen dan 2 voor 90 dollar.

31 oktober was papa jarig! Ik heb voor hem een fotocollage met een tekst erin gemaakt en die op een taart laten zetten en laten bezorgen. Via skype heb ik didgeridoo gespeeld voor het thuisfront en ook Justin heeft nog even een didgeridoo show gegeven.

Op dit moment zit ik bij een super lieve familie. Darren en zijn vrouw en 4 zoons van 6, 8, 13 en 14! (Waarvan er 1 de dubbelganger van Jorn Kok is!) En er is hier nog een helper, een Nieuw Zeelandse man van 46. Ik blijf hier tot na het weekend en ga dan met Darren en Leo (Nieuw Zeelander) naar een aboriginal familie ten westen van Sydney in het bos om Nieuwe didgeridoos uit het bos te halen!

Liefs

PS: Ik vind het leuk om van jullie te horen! Dus twijfel vooral niet om een reactie te plaatsen of een berichtje te sturen op facebook of op de mail!!

  • 07 November 2012 - 08:22

    Lammita:

    Ik ben toch iets rustiger mu het Justin verhaal achter de rug is. Jij had het steeds over de bad kamer dus ik was er van uit gegaan dat daar gewoon een slot op zat! Xxx

  • 07 November 2012 - 08:35

    Dineke Buiten:

    Geweldig wat je allemaal mee maakt, wat een ervaringen , maar ook heftig.
    Wel of gen slot op de deur van de douche zijn dan nog maar kleinigheden.
    Ik blijf je volgen.
    heel veel plezier

  • 07 November 2012 - 17:49

    Sientje:

    Leuk dat je behalve de toeristische attracties ook echt bij de mensen binnen kan kijken, zelfs in de badkamer! Veel plezier nog, Milanne. Groetjes

  • 13 November 2012 - 11:00

    Jacolien:

    Hoi Milanne,

    Super leuk om je mooie verhalen te lezen. Wat maak je veel mee en wat zie je zo veel van Australië! Alleen door je verhalen al moet het wel een heel mooi land zijn. Je bent wel ondernemend hoor, petje af! Geniet van je reis en alles wat je nog meemaakt, wij blijven je volgen!

    Groetjes uit nijeveen,
    Herry en jacolien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Imbil

Milanne

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 26294

Voorgaande reizen:

04 September 2012 - 30 November -0001

Backpacken door Australië en Nieuw Zeeland

Landen bezocht: