Hape niu la! -Happy new year!- Gelukkig Nieuwjaar! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Milanne Buiten - WaarBenJij.nu Hape niu la! -Happy new year!- Gelukkig Nieuwjaar! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Milanne Buiten - WaarBenJij.nu

Hape niu la! -Happy new year!- Gelukkig Nieuwjaar!

Door: Milanne

Blijf op de hoogte en volg Milanne

01 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Auckland

21-12-2012, volgens de Maja's de dag dat de wereld vergaat. Inmiddels is het al bijna 2013 en heb ik nog niks gemerkt behalve wat regen en hoge golven als gevolg van de cycloon in Fiji. Ook 12-12-'12 is voorbijgekomen en dit was je laatse kans om te trouwen op zo'n bijzondere datum. Alhoewel, nu ik die maja datum zo op heb geschreven zie ik over honderd jaar weer een kans.. De 20e december ben ik met de Kiwi experience bus vanuit Auckland aangekomen in Paihia om de bay of islands te bekijken. Met een erg leuke groep waaronder, schrik niet, 6 Nederlanders hebben we gebarbecued bij het hostel waarna we om 10 uur naar binnen moesten om een 'The end of the world party' te vieren. Nog 3 minuten!! Nog 1 minuut!! 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1........ We leven nog!! Zelfs 12 uur later, toen het in Nederland ook 21 december was, gebeurde er niets. Nou, gelukkig maar ;). Ik ben wel benieuwd wat alle mensen die er van overtuigd waren dat de wereld zou vergaan te zeggen hebben..

Nadat ik geland was in Auckland werd ik opgehaald door Brigitta Bonar, een schoonzus van een collega van papa (Peter van der Veen). Een erg leuke familie met Dutchie mama (Brigitta), Kiwi papa (Sean) en Cameron en Manon. Cameron en Manon moesten nog twee daagjes naar school voordat de zomervakantie begon. Een korte dit jaar, want ze zijn op 27 december naar Nederland gegaan om na onze kerstvakantie voor het laatste halfjaar in Nedrland naar school te gaan om Nederlands te leren. Mama in de stress omdat de kinderen 'gewone' kleren aan moeten naar school in plaats van hun uniformen, maar het is weer wel lekker makkelijk dat ze overal op de fiets heen kunnen. In deze korte vakantie hebben we veel leuke dingen gedaan. We hebbencg de echte Nieuw Zeelandse kerstboom , de Pohutukawa tree, bewonderd in het Shakespeare park (waar ze overigens proberen meer Kiwi's te fokken omdat er niet meer zoveel te vinden zijn in Nieuw Zeeland), fish and chips (dat had ik namelijk nog niet genoeg gehad :)) gegeten op het strand, een gigantische kolonie van de Gannet vogels bezocht, naar het zwarte strand van Piha beach geweest (Thirza let op: van Piha rescue!! Blijkbaar is dat ook in Nederland op tv..) en Cameron heeft me meegenomen op een van de twee kleine zeilbootjes die ze hebben.

Welcome to Manon en Milanne's gymnastic competition! Toen Mama de foto zag van ons affiche zei ze:'Heb jij dat bedacht?' Nee, maar ik heb hier in huis iderdaad wel meer dingen hier die ik sterk herken... Zo kwamen er vrienden van brigitta en Sean op bezoek om te (hoe kan het ook anders) barbecuen. Die avond hebben we vliegtuiges gevouwen en geracet, en kwam er een hoed langs met loodjes erin. Iedereen moest een loodje trekken en dan iets maken voor degene op het loodje voor kerst. Een uurtje later was Manon al klaar met haar kadootje (zoals ik dat vroeger ook zou doen). En toen was het kerst. Dus moest Cameron (zoals koen dat ook zou doen) nog even snel wat maken :). Ik had Manon getrokken en had een kerstkaart gemaakt met 3D kerstboompjes.

16 december heb ik een echte Nieuw Zeelandse verjaardag meegemaakt. Cameron is 10 geworden. Huis vol familie, buren, vrienden, hapjes taart.Niet dus.. Ze doen hier niet echt zo aan verhaardagen, de kinderen geven alleen feestjes en dat is het. Alhoewel het huis wel versiert was met heuse Hema slingers! Cameron heeft een feestje gegeven en we zijn met 3 auto's vol jongens naar de tree tops geweest. Een adventure park waar je tussen de bomendoor slingert, klimt wiebelt enz. Na alle inspanning kreeg idereen een broodje met een worstje van de bbq en natuurlijk een stuk zelfgemaakte birthdaycake met chocola en snoepjes als toetje. De beste vriend van Cameron is jarig op dezelfde dag en daar zijn wij 's avonds heen geweest voor een barbecue. Manon is op 7 februari jarig, dus die krijgt een echte Nederlandse verjaardag, inclusief alle buren, vrienden en familie die gezellig met alle hapjes in een kringetje om de salontafel zitten.

Voor de kerst ben ik nog een paar dagen verder naar het noorden gegaan met de Kiwi experience bus. Een Nederlands weekendje. Er waren namelijk nog 5 Nederlanders. Daarnaast keek ik mijn ogen uit toen ik de kleine buurtsupermarkt in liep. Krentebollen, speculaas, knakworst, potten rode kool en zuurkool van HAK, ik wil bolletje koekjes, Nederlandse Gemberkoek, pepernoten (zelf verschillende soorten! Van bolletje en ven de AH), Nederlandse hazelnootkoekjes, stroop, drop en ik ben vast nog wel iets vergeten. Ik kon de verleiding niet weerstaan en heb de 'Ik wil bolletje kerstboompjes' gekocht. Nadat de Nederlanders op de heenweg drop hebben gevoerd aan de Engelsen hebben we ze de terugweg getrakteerd op pepernoten! Nadat ze ons lekker dropjes hadden zien eten wilde Rachel er ook wel een proberen, nou dat heeft ze geweten. Ze spuugde hem nog net niet uit. De pepernoten daarentegen waren wel een succes. De 2e avond gingen Hanneke (Nederlands), en een wat oudere hele leuke vrouw Heidi (Deens) sushi eten. Tenminste dat wilden we (lekker goedkoop en ook nog gezond!) maar helaas was de sushibar gesloten. Toen zijn we maar opzoek gegaan naar een ander restaurantje. Terwijl we op de kaart keken om vooral de prijzen te checken zagen we Bitterballs op de kaart staan. De keuze was snel gemaakt en we hebben genoten van onze bitterballen als voorafje.

De eerste morgen in Paihia zou het dan eindelijk zover zijn, ik zou met dolfijnen gaan zwemmen (voor de mensen die het niet weten: in mijn kamer was vroeger alles van dolfijnen en ik wilde dolfijnentrainer worden). We hebben veel dolfijnen gezien vanaf de boot maar helaas waren ze of te snel weer weg, of er waren jongen bij waardoor het verboden is met ze te zwemmen. Een beetje een tegenvaller dus. Gelukkig heb ik de dag daarna een super dagtrip gedaan naar Cape Reinga. Vooral het sandboarden was super. We kregen allemaal en bodyboard om vervolgens naar de top van de zandduin te sjouwen. En moet je op je bodyboard gaan liggen en vooral niet proberen te sturen en te remmen, want juist dan gaat het fout. Ondanks dat ik dat al wist door het rodelen op wintersport heb ik toch een paar mooie crashes gemaakt :). Na het sandboarden zijn we de zee in gegaan om het zand van ons af te spoelen. We konden niet te ver want vanwege de cycloon in Fiji was er een erg sterke stroming en waren er hoge golven. Terug in het hostel met nog steeds zand in de oren hebben we lekker zitten nagenieten in de jacuzzi.

Vorige week was het decembergevoel er nog steeds niet echt en dus besloot ik met Robin (Nederlans meisje van de Cape Reinga tour) naar Franklin road te gaan. Sean en Brigitta hadden aangeraden om daar 's avonds even heen te gaan. Deze straat had namelijk heel veel mooie kerstverlichting. Na even zoeken vonden wij de Franklin road. Met onze camera's in de aanslag liepen wij de straat in. Onze reactie: 'Is dit het?' Veel mooie Kerstversiering/verlichting is in Nederlandse begrippen net iets meer dan in Nieuw Zeelandse begrippen ben ik bang.

Gisteren was het dan zover, oud en nieuw! De jurkjes en de hakken konden weer uit de tas! Robin en ik zijn uiteten geweest bij de Italiaan waar ik een verrukkelijke pasta heb gegeten. (Denk dat ik ook maar een keer de 'Eat, pray, love reis moet gaan maken.. Eten in Italië, dan naar een asram in India en de verhalen en foto's van papa en mama uit Indonesië met eigen ogen bekijken.) Na het heerlijke eten zijn we een stukje verder naar de haven gelopen met uitzicht op de skytower zodat we het vuurwerk goed konden zien. Met onze eigen fles bubbeltjeswijn en plastic glazen waren we er klaar voor. Alleen vanaf de skytower werd vuurwerk afgestoken. Mensen mogen hier zelf namelijk geen vuurwerk afsteken. Het was mooi vuurwerk, maar onze portie voor dit jaar was iets kleiner dan we gewend zijn. De kiwi's vonden het echter helemaal geweldig want bij elke pijl die werd afgeschoten klonk er een luid 'Oooooh', waardoor wij weer dubbel lagen van het lagen. ze moesten eens naar Nederland komen, dan houden ze geen stem meer over. Volgend jaar maar weer gewoon de hele nacht vuurwerk :).

Wist je dat:
- mensen die hier gaan kamperen ook echt gaan kamperen, op kampeerplaatsen met een huisje waarin je douches (koud of bij een luxe kampeerplaats warm), water en wc's? Zelfs met kinderen gaan niet zoals wij Hollanders naar de camping, waar we dan een recreatie team en een zwembad met minstens 1 glijbaan bij hebben.
- ze hier dure ijsjes hebben bij de Mcdonalds. 0,70$NZ! In Australië waren ze maar 0,30$AUS
- bijna alle namen van plaatsen in het Maõri zijn.
- ik al wat New Zeelandse en Maõri woorden heb geleerd? Kia ora en Sweet as, bro!

  • 01 Januari 2013 - 10:59

    Mien:

    Lieve Milanne. Nu nog een keertje gelukkig nieuwjaar voor Nw Zeeland. Je hebt het wel weer gezellig gevierd zo te lezen. Hier is alles goed verlopen. Lammita en Nico zitten bijna een held uurtje in de lucht. Ze komen er aan! M

  • 01 Januari 2013 - 13:05

    Alien:

    Hoi Milanne,

    Wij wensen jou een gezond, gelukkig en gezellig 2013. Geniet er nog maar even flink van daar. Volgend jaar is NL weer aan de beurt. Gezellige weken met jouw ouders gewenst!
    groetjes,
    Jacob, Alien, Eva en Romy

  • 01 Januari 2013 - 13:21

    Herma:

    Hoi Milanne,

    Een heel fijn 2013! Genieten de komende weken met je pa en ma!

    Groetjes Bert en Herma

  • 01 Januari 2013 - 22:44

    Jacolien Borrink:

    Hoi Milanne,

    Wat een heerlijk verhaal weer van je avonturen in nieuw zeeland en van een bijzondere kerst en oud en nieuw zo ver weg. Nu bijna genieten van een fantastisch begin van 2013 met je ouders. Maak er samen een mooie vakantietrip van!

    Groetjes,
    Herry en Jacolien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Milanne

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 26296

Voorgaande reizen:

04 September 2012 - 30 November -0001

Backpacken door Australië en Nieuw Zeeland

Landen bezocht: