After the Earthquakes.. - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Milanne Buiten - WaarBenJij.nu After the Earthquakes.. - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Milanne Buiten - WaarBenJij.nu

After the Earthquakes..

Door: Milanne

Blijf op de hoogte en volg Milanne

25 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Nederlanders, ze zijn overal. Abel Tasman was zelfs de allereerste mens die hier in Australië en Nieuw Zeeland kwam. Hij vond het alleen niet de moeite waard om hier nederzettingen te gaan bouwen, wat James Cook wel deed, zodat James er met alle eer vandoor gaat. Toch is er een prachtig National park vernoemd naar onze Nederlander, het Abel Tasman national park, waar je super kan wandelen door het regenwoud.

Samen met de tourism radio (die een gps systeem in zich heeft en je dnben over de omgeving verteld tussen de liedjes door) zijn we langs de westkust naar beneden gereden. De liedjes van de tourism radio waren trouwens van de tijd dat ik nog geen engels kon maar wel engelstalige liedjes luisterde. En dus kan ik al die liedjes mee zingen zoals je vroeger deed; in een verzonnen taaltje met dezelfde klanken als het origineel :).

De radio bracht ons bij de pancake rocks (rotsen die opgebouwd zijn in lagen waardoor het stapels pannenkoenken lijken) en de blowholes (gaten tussen/in de rotsen waar de zee hoge golven doorheen spuit.

Na een wandeling op de fox glacier zijn we van de westkust nar e oostkust gereden. Een prachtige rit waar je onder andere een deel van het 'Lord of the rings' en 'Narnia' landschap tegenkomt (waarin papa rennend met de nieuwe camera van de berg afging om the lord of the rings na te filmen).

Waar je ook Nederlanders vind is in Christchurch, nouja, Nederlanders die hier al 2 generaties wonen, en (misschien wel) toekomstige Nederlanders. Een ding hebben ze gemeen: ze korfballen. Via het IKF (International korfball federation) ben ik via een aantal personen uiteindelijk bij Rob Smith terecht gekomen. Rob korfbalt in Christchurch en hij heeft mij weer in contact gebracht met Bevan, de coach van het team in Christchurch. Bevan komt in Juli samen met Rosa naar Nederland (en waarschijnlijk naar Nijeveen) om hier een jaar te korfballen. Natasha van Vuuren is een van de speelsters en is degene bij wie ik kan logeren tijdens mijn verblijf in Christchurch. Waarschijnlijk had je het al aan de achternaam gezien, maar Natasha haar Opa en Oma zijn van Nederland naar Nieuw Zeeland verhuist. Natasha zelf heeft vorig jaar een jaar in Nederland gezeten om au pair werk te doen.

Nadat we in Christchurch waren aangekomen en een internet sessie bij de mac hadden gehad heeft Bevan ons (papa, mama en ik) de "stad" laten zien en ons verteld dat er de nacht voordat wij aankwamen nog een "kleine" aardbeving was geweest (4 op de schaal van richter). het bleek dat hij tijdens onze wandeling even een training had geregeld in het park. Met (maar liefst) ongeveer 20 mensen heeft papa trainen gegeven en hebben we daarna een wedstrijdje gespeeld. Vergeleken met het korfbal in Sydney zijn ze hier in Christchurch toch al een heel stuk verder. 's Avonds zijn we nog even met Bevan en Rosa (onthou die namen :)!) uiteten geweest.

Als je hier komt en met de mensen gaat praten zul je vaak de woorden: 'after the earthquakes' of 'before the earthquakes'. Als je door de stad loopt is het enige wat je (twee jaar na de grote aardbeving) ziet; ijzeren hekken, lege gebouwen, plekken zonder gebouwen, ingestorte gebouwen en een ingestorte cathedraal en herdenkingsplaatsen. We hebben zelfs een half ingestort huis gezien waarvan de helft van het dak ernaast lag. Nog steeds speelt die aardbeving hier een enorme rol. Erg indrukwekkend. Maar elk nadeel heb z'n voordeel want er zijn in de stad een erg gezellige straatjes gebouwd van scheepscontainers en een van de koersbalbanen die niet meer kon worden gebruikt hebben ze volgegooid met zand en daar wordt nu onder andere beachkorfbal gespeeld! Met nog wat nieuwsgierige netballers en vrienden van de korfballes was het een mooie gelegenheid om wat meer mensen kennis te laten maken met onze sport. Het was erg geslaagd dus we gaan de komende twee weken lekker beachkorfballen!!

Inmiddels zijn papa en mama weer naar huis (en kunnen ze lekker gaan schaatsen :(). Er zijn bepaalde momenten ik wel thuis had willen zijn. kerst, oud en nieuw, met het decembertoernooi, en nu, nu iedereen lekker aan het schaatsen is. Wat als er een elfstedentocht komt, ik weet wel dat dit (waarschijnlijk ;)) niet zo is, maar toch... Dan zou ik hier met m'n goeie gedrag in het zonnetje zitten.

Trouwens, het kan zijn dat er zaterdag een jongen op de reserve bank bij GKV zit waarmee ik heb gekorfbald bij de Redbacks. Dus nog een reden om ze in te maken :p!!

Liefs

• 25 Januari 2013 - 10:33

Roelien:

Leuk Miep, en grappig dat je daar ook korfbalt.
    Geniet nog van je laatste maandje! En van het lekkere weer daar!
    En o ja, jouw verslagen is mijn ideale SOG :P
    Liefs

• 25 Januari 2013 - 10:43

Milanne Buiten:

Nee mam, je bent niet oud.. Ik weet ook niet wat ze met SOG bedoelt..

SOG Roel?????

• 26 Januari 2013 - 12:08

Albert En Hennie Lucas:

Hoi Milanne,
    Wat leuk dat je daar ook aan het korfballen bent.
    In de namiddag en avond weer genieten van alle korfbalwedstrijden en nu nog even schaatsen.
    Vanavond gaat het dooien en volgende week wordt het hier 8 graden, dus dan is het voorbij met de pret.
    Geniet nog maar lekker daar, want het zit er bijna op he.

Groetjes Albert en Hennie.

• 27 Januari 2013 - 13:52

Gerrie Ebbeling:

Hoi Milanne

Ik kan me voorstellen dat het heel indrukwekkend is. Zo'n stad die helemaal vernield is door de aardbeving. Het duurt vaak nog jaren voordat de schade weer hersteld is. Je bent nog steeds lekker actief daar. Lekker beachkorfballen in de zon. Na een paar prachtige winterse dagen is het nu weer dooi en komt de regen met bakken naar beneden. Dit weer ben je echt na een half uur al weer zat. Geniet nog maar lekker daar, voordat je het weet is het weer voorbij. Een heel goede tijd nog!

Groetjes
    Gerrie